Den sundhedspædagogiske værktøjskasse

De 24 øvelser i den sundhedspædagogiske værktøjskasse kan anvendes i undervisningen af personer med kronisk sygdom. Med øvelserne følger en bog, der beskriver formålet og baggrunden for de sundhedspædagogiske værktøjer.

Formålet med øvelserne er at skabe aktiv deltagelse med henblik på vedvarende forandring og målrettet sundhedsfremmende handling hos deltagere.

Øvelser åbner for refleksion
Øvelserne fokuserer på, hvordan underviseren kommer i dialog med deltagerne, og hvordan underviseren åbner for refleksion over de udfordringer og problemer, som deltagerne oplever.

Øvelserne er bygget op om billeder, citater, udsagn, leg og spil som stimulerer deltagernes sanser. Forskellige typer af øvelser understøtter forskellige læringsstile og forudsætninger. Læs mere om de enkelte øvelser i udgivelsen ”I balance med kronisk sygdom”.

Download de 24 øvelser
Alle øvelser er tilgængelige i web-format til print. Hver øvelse er sat op med en forside og bagside. Vær opmærksom på det, når du printer. Ønsker du at få øvelserne trykt, kan du finde mere information i boksen til højre.


Refleksion og erfaring
Øvelserne giver mulighed for at få deltagerne til at reflektere og tale om egne erfaringer.

Hvem er jeg
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Mit humør i dag
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Min motion
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Min favoritrestaurant
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Krop(u)mulig
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Balancekort
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Hvad kan x gøre?
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Min sygdom og mig
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Mine sociale relationer
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Mine tanker
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Mit møde med sundhedsprofessionelle
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Mit møde med min sygdom
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning


Motivation og mål
Øvelserne kan hjælpe deltagerne med at identificere deres indre motivation for forandring, til at prioritere og til at handle målrettet.

Målspil
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Mine spisevaner
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Motionsudfordringer
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Betydning og tiltro; Linjen
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Fordele og ulemper; Boksen
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Mål og plan
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Viden og læring
Øvelserne handler om at få præsenteret den faglige viden, så den er skræddersyet til deltagernes behov, og bygger på deres erfaringer og viden.

Forandringshjulet
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning

Tipskupon
Download øvelsen til print - der er 6 tipskupner.

Mine fødder (uden facit)
Mine fødder (med facit)

Hjertet (uden facit)
Hjertet (med facit)

Mad (uden facit)
Mad (med facit)

Mad og diabetes (uden facit)
Mad og diabetes (med facit)

Motion (uden facit)
Motion (med facit)

Type 2 diabetes (uden facit)
Type 2 diabetes (med facit)

Download trin-for-trin vejledning


Madkurven
Download øvelsen til print
Download trin-for-trin vejledning


Krop og sanser
Øvelserne stimulerer deltagernes oplevelser gennem krop og sanser. De tre øvelser omfatter ikke trykbart materiale, men trin-for-trin vejledninger i, hvordan øvelserne gennemføres.

Mærke kroppen
Download trin-for-trin vejledning

Holde balancen
Download trin-for-trin vejledning

Smage rosinen
Download trin-for-trin vejledning

Sidst opdateret 25-10-2016

Regitze Anne Saurbrey Pals
Research assistant

E-mail regitze.anne.saurbrey.pals@regionh.dk

Baggrund

Det samlede sundhedspædagogiske koncept (NEED:Next Education) er udviklet af forskningsgruppen Diabetes Management Research. Foruden de 24 øvelser består konceptet af:
- En publikation med introduktion og vejledning til øvelserne
- To sundhedspædagogiske modeller: Det balancerende menneske og Den sundhedspædagogiske jonglør