Basal kulhydrattælling

Når du tæller og vurderer de kulhydrater, du spiser, kan du hjælpe dig selv til at spise, hvad din krop har brug for. På den måde kan du opnå en bedre regulering af din diabetes.

Kulhydrater er et af de fire energigivende næringsstoffer i vores mad. De øvrige er fedt, proteiner og alkohol. Alle fødevarer indeholder forskellige mængder af disse næringsstoffer.

Det primært er kulhydraterne i maden, der får dit blodglukose til at stige efter et måltid. Kulhydraterne har derfor betydning for, hvor meget insulin, din krop har brug for til et måltid.

Når du har diabetes, er det derfor særlig vigtigt at have en viden om og en opmærksomhed på kulhydrattyperne- og mængderne i din mad. Til dette er der udviklet en særlig metode kaldet kulhydrattælling, som diætisterne på Steno Diabetes Center underviser i.

Bedre regulering af diabetes med kulhydrattælling
Kulhydrattælling er en metode til at opnå en bedre blodsukkerregulering.
Uanset om du er i tablet- og/eller insulinbehandling for din diabetes, så vil du ved at lære og anvende metoden

  • blive bedre til at identificere og vurdere kulhydratkilder og -mængder
  • opnå færdigheder og erfaringer med, hvordan forskellige kulhydratholdige fødevarer påvirker din blodglukose
  • blive mere bevidst om kulhydratmængderne i dine måltider
  • opnå et mere optimalt indtag og en bedre fordeling af kulhydrater i løbet af en dag. Dermed får du et mere stabilt blodglukose.

Hvordan holder du lettere dit blodglukose stabilt?
Dine valg af kulhydrater og mængderne af dem har betydning for dit blodglukose. Du kan opnå et mere stabilt blodglukose ved

  • at spise kulhydrater, som giver en langsommere blodsukkerstigning, gerne med højt fiberindhold 
  • at spise flere mindre måltider frem for få store
  • at fordele dit indtag af kulhydratholdige fødevarer jævnt over dagen og ikke lave uden for store dag -til- dag- variationer
  • at spise flere af dine kulhydratholdige måltider sammen med fødevarer, der indeholder de sunde, umættede fedtsyrer, som findes i fisk, mandler, nødder, frø, raps- og olivenolie.

Vil du gerne lære kulhydrattælling, så book en tid hos en diætist på Steno Diabetes Center eller deltag i et kursus om kulhydrater og type 2 diabetes.

Sidst opdateret 06-12-2016