Forebyg komplikationer

Du kan selv gøre meget for at undgå eller begrænse udviklingen af følgesygdomme. En sund livsstil, et stabilt blodglukose, blodtryk og kolesteroltal er med til at mindske risikoen.

  • Gå til regelmæssig kontrol i et diabetesambulatorium eller hos din praktiserende læge. Få målt din HbA1c og bliv undersøgt for senkomplikationer.
  • Kend dine diabetestal og dit mål for hvad de skal være (HbA1c og middelblodglukose).
    Læg en plan med din behandler om hvordan du opnår og holder en god regulering.
  • Mål blodglukose i hverdagen og lær, hvordan du skal handle på dine målinger.
    Har du svært ved at opnå en HbA1c du er tilfreds med, kan et intensivt forløb i Stenos daghospital hjælpe dig til at holde fokus og få justeret din behandling
  • Gå til regelmæssig kontrol af dine øjne
    Øjenforandringer giver i langt de fleste tilfælde ingen symptomer. Derfor er undersøgelse med fotografering af øjets nethinde den eneste mulighed for at observere forandringer.
  • Tidlige stadier af øjenforandringer kan behandles med laser.
  • Hvis du ryger – hold op.
    Rygning er i høj grad med til at forværre din diabetes og øge din risiko for komplikationer i nyrer, øjne og i blodkar samt nedsætte sårheling ved et fodsår.
  • Kend dit blodtryk - få det målt regelmæssigt.
    Tag medicin, hvis du har fået det ordineret af din læge.
    Regelmæssig motion og nedsat forbrug af salt er med til at nedsætte blodtrykket en smule.
  • Kend dit kolesteroltal.
    Få det målt efter aftale med din læge.
    Tag medicin, hvis du har fået det ordineret af din læge.
  • Tjek dine fødder regelmæssig.
    Mange mister evnen til at mærke rifter, små sår og lignende. Derfor er det vigtigt hver dag at undersøge og pleje fødderne.
  • Hold øje med vægten – accepterer ikke vægtstigning.
    Søg rådgivning hos en diætist, hvis du har behov for hjælp til at lægge en kostplan.
  • Vælg kulhydrater, som giver et stabilt blodglukose.
    Kend forskel på hurtige og langsomme kulhydrater i de forskellige fødevarer.
    Deltag i kursus om kulhydrattælling.
  • Bevæg dig hver dag / dyrk motion.
    Find ud af, hvad du kan og har lyst til og få det passet ind i din hverdag. Gør det evt. sammen med andre.
  • Dyrk dit netværk.
    Vær sammen med venner og familie og/eller mød andre med diabetes.

Sidst opdateret 22-05-2017